Porządki nieświadomości

plakat_porzadki_maly

e-mail kontaktowy to: alwernia.rodzina@gmail.com. Bardzo przepraszamy za wcześniejszą pomyłkę.

Projekt finansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2010

Stowarzyszenie ALWERNIA – Franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny oraz Lubartowski Ośrodek Kultury zapraszają na konferencję inaugurującą realizację projektu „Porządki Nieświadomości – Program Wspierania Rozwoju Rodziny” która odbędzie się w dniu 30 września 2010 roku (czwartek) o godzinie 11:00 w Lubartowskim Ośrodku Kultury przy ul. Lubelskiej 68 (I piętro).

PLAN KONFERENCJI:

11:00 – Otwarcie konferencji

11:15 – Prezentacja stowarzyszenia Alwernia – Franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny

11:30 – Prelekcja “Psychodynamiczne rozumienie roli pomagającego w sytuacji pracy z rodziną lub jej członkami”

12:00 – Warsztat “Rola nieświadomości w systemie rodzinnym”

12:30 – Panel dyskusyjny

13:00 – Zamknięcie konferencji, kawa, herbata

Poniżej umieszczamy opis projektu „Porządki Nieświadomości – Program Wspierania Rozwoju Rodziny”

 

PORZĄDKI NIEŚWIADOMOŚCI – PROGRAM WSPIERANIA ROZWOJU RODZINY

Twórca i realizator projektu:

Stowarzyszenie ALWERNIA – Franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny

przy współpracy:

  • Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gminy Ostrówek – „Wspólna Sprawa”
  • Lubartowskiego Ośrodka Kultury

Problematyka, której dotyczy realizowany projekt:

Projekt oparty jest o naukowe założenia teoretyczne, dotyczące psychologicznego funkcjonowania rodziny i jednostki, mówiące o nieświadomych aspektach życia determinujących rozwój, jakość życia, sposoby radzenia sobie z trudnościami i możliwości osiągania sukcesu. Sytuacje patologiczne w rodzinie mają swoje korzenie w nieświadomych fundamentach psychicznych każdego z członków rodziny. Zadania przewidziane w projekcie propagują metody pracy z wyżej wspomnianą nieświadomością, przez co dają większą szansę na trwałe, pozytywne zmiany w rodzinach objętych wsparciem.

Kierunki działania projektu:

W swoim założeniu projekt obejmuje trzy kierunki działania:

I. Działania na rzecz stworzenia międzysektorowego, specjalistycznego systemu wspierania rodziny – Lokalny Zespół Wspierania Rodziny, który, mając na uwadze w szczególności rodziny wychowujące dzieci, opracuje i rozpocznie realizację strategii pomocy rodzinie. Lokalny Zespół Wspierania Rodziny będzie składał się z przedstawicieli i pracowników placówek oraz instytucji mających bezpośredni kontakt z problematyką rodziny. Utworzenie Zespołu ma zapewnić wczesne rozpoznanie trudnych sytuacji życiowych poszczególnych rodzin, zapobieganie wykluczeniu społecznemu członków tych rodzin oraz trwałość rozpoczętych działań.

II. Działania na rzecz bezpośredniego, specjalistycznego wsparcia rodziny.

Działania te skierowane będą do rodzin, wyłonionych w drodze rekrutacji za pośrednictwem szkół oraz skierowanych przez instytucje, których przedstawiciele będą pracować w Lokalnym Zespole Wspierania Rodziny.

Pierwszym etapem realizacji tego zadania będzie diagnoza i superwizja problemów rodziny ujawniających się na terenie szkoły. Analiza zachowania dzieci na terenie szkoły, ujawniających dysfunkcje rodziny i umożliwiających wstępną diagnozę problemów zostanie dokonana w 5 szkołach, które zgłoszą szczególne trudności związane z zachowaniem dzieci i młodzieży. Dla rodzin w ten sposób wskazanych lub rodzin zgłaszających się samodzielnie zostaną przeprowadzone konsultacje diagnostyczne mające na celu głębszą diagnozę trudności oraz rozpoczęcie wsparcia i skierowanie do odpowiedniej formy pomocy.

Kolejnym etapem będą sesje psychoterapii rodzinnej lub indywidualnej mające na celu udzielenie specjalistycznej pomocy rodzinom lub członkom rodzin prowadzącej do minimalizacji dysfunkcji oraz neutralizacji zgłaszanych problemów.

W ramach tych działań projekt przewiduje również przeprowadzenie zajęć w formie warsztatów, nazwanych Treningiem Umiejętności Rodzicielskich, dla rodziców zgłaszających problemy wychowawcze, w szczególności dla rodziców dzieci przejawiających zachowania ryzykowne (eksperymentujących ze środkami psychoaktywnymi, przejawiających zachowania agresywne, podejmujących przedwcześnie kontakty seksualne, wagarujących, itp.).

Na terenie 5 szkół zakwalifikowanych do udziału w projekcie zostanie zrealizowany, we współpracy ze szkołami miasta i gminy Lubartów, Program Edukacji Rodziców, skierowany do wszystkich rodziców i nauczycieli. Program składa się z 5 spotkań – sesji tematycznych, które odbędą się podczas zebrań dla rodziców.

W celu umożliwienia dzieciom i młodzieży wyrażenia trudnych, często tłumionych uczuć związanych z dysfunkcjami rodziny, zorganizowane zostaną zintegrowane zajęcia z animacji kulturalnej, o charakterze socjoterapeutycznym.

III. Działania na rzecz rozwoju ruchu samopomocowego.

Celem tych działań jest utworzenie przy Stowarzyszeniu „ALWERNIA – Franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny” grupy wsparcia dla rodziców dzieci i młodzieży przejawiającej zachowania ryzykowne. Grupa ta zostanie utworzona na bazie grupy uczestniczącej w zajęciach „Treningu Umiejętności Rodzicielskich”. Spotkania będą odbywały się raz w miesiącu, także po zakończeniu realizacji projektu.

Cele oraz zakładane rezultaty realizacji projektu:

Podstawowym celem niniejszego przedsięwzięcia jest wspieranie podstawowych funkcji rodzin, które funkcjonują w sposób dysfunkcyjny oraz zapobieganie patologiom psychologicznym. Do tych podstawowych funkcji zalicza się m. in.: kształtowanie postaw i wartości rodzinnych, propagowanie konstruktywnych wzorców życia rodzinnego, aktywizację społeczną i ekonomiczną rodzin oraz wspomaganie rodzin pracowników migrujących za granicę.

Obok powyższego istotnym celem jest także utworzenie międzysektorowego, specjalistycznego systemu wsparcia rodziny – Lokalnego Zespołu Wspierania Rodziny, ułatwienie dostępu do specjalistycznych form pomocy oraz utworzenie samopomocowej grupy wsparcia dla rodziców dzieci przejawiających zachowania ryzykowne, w ramach aktywizacji społecznej członków rodzin dysfunkcyjnych.

Dzięki udziałowi w projekcie rodziny mają szansę na przełamanie barier w korzystaniu ze specjalistycznych form pomocy i poprawę swojego funkcjonowania, co w konsekwencji wpłynie na poprawę funkcjonowania poszczególnych ich członków, zmniejszy ryzyko przenoszenia w następnym pokoleniu destrukcyjnych wzorców funkcjonowania, wzmocni pozytywne wzorce i postawy w obrębie rodziny, a także będzie się wiązało ze wzrostem kompetencji rodzicielskich.

Cele i założenia projektu skierowane są na poprawę poziomu i jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń przy zapewnieniu ochrony dziedzictwa kulturowego oraz właściwej struktury demograficznej społeczeństwa. Założenia te pozwalają nie tylko wpływać na objawy i zachowania dysfunkcyjnej rodziny, ale także zrozumieć ich pierwotne przyczyny i doprowadzić do ich minimalizacji.

Działania w ramach projektu :

Kierunki działań

Zadania planowane

w ramach działania

Opis zadania

Działania na rzecz stworzenia międzysektorowego, specjalistycznego systemu wspierania rodziny – Lokalny Zespół Wspierania Rodziny

 

 

 

 

Warsztaty dla pracowników jednostek zajmujących się realizacją zadań z zakresu pomocy rodzinie

Lokalny Zespół Wspierania Rodziny będzie składał się z przedstawicieli i pracowników placówek oraz instytucji mających bezpośredni kontakt z problematyką rodziny. W ramach zadania przeprowadzony zostanie cykl 2-godzinnych warsztatów tematycznych:

  • Systemowe ujęcie rodziny
  • Psychodynamiczne aspekty rodziny
  • Sytuacje kryzysowe w rodzinie
  • Zasady interwencji kryzysowej. Wypracowanie strategii postępowania.

Działania na rzecz bezpośredniego, specjalistycznego wsparcia rodziny

 

 

Diagnoza i superwizja problemów rodziny ujawniających się na terenie szkoły

Obejmuje analizę zachowania dzieci na terenie 5 wybranych szkół regionu, zgłaszających szczególne trudności związane z zachowaniem dzieci i młodzieży. W każdej szkole odbędzie się 4-godzinna superwizja z pedagogami, wychowawcami i nauczycielami, na której zostanie dokonana wstępna diagnoza problemu.

 

Konsultacje diagnostyczne dla rodzin lub poszczególnych ich członków

Konsultacje w wymiarze 50 godzin, w których wezmą udział, w zależności od wstępnej diagnozy rodzice, rodziny, dzieci lub młodzież do 18 roku życia. Mają one na celu głębszą diagnozę trudności i barier rodzinnych, rozpoczęcie udzielania wsparcia i skierowanie do odpowiedniej formy pomocy.

 

 

 

Sesje psychoterapii rodzinnej lub indywidualnej

Łącznie zaplanowano 160 sesji psychoterapii, prowadzonych przez psychoterapeutę. Umożliwi to czterem rodzinom lub czterem członkom rodzin uczestnictwo w jednym spotkaniu w tygodniu przez okres trwania projektu. Jest to terapia krótkoterminowa. W przypadku zdiagnozowania głębszych zaburzeń emocjonalnych osoby takie zostaną skierowane do leczenia psychiatrycznego lub na kilkuletnie terapie w Lublinie.

 

 

Trening Umiejętności Rodzicielskich

Są to zajęcia, prowadzone przez psychologa lub psychoterapeutę dla rodziców zgłaszających problemy wychowawcze. Zajęcia zostaną przeprowadzone w formie 4 warsztatów o charakterze treningu, w wymiarze 5 godzin każdy.

 

 

 

 

Program Edukacji Rodziców

Program składa się z 5 jednogodzinnych spotkań – sesji tematycznych dla rodziców i nauczycieli. Każda sesja zawiera 2 moduły:

  • moduł teoretyczny, odnoszący się ogólnie do problematyki funkcjonowania rodziny
  • moduł teoretyczno-praktyczny, odnoszący się do problemów dzieci i ich rodzin zdiagnozowanych w danej szkole.

 

 

Zintegrowane zajęcia z animacji kulturalnej

Zajęcia te przeznaczone są dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. Przewidywane jedno 2-godzinne spotkanie w tygodniu (łącznie 48godzin) umożliwi ekspresję trudnych i często tłumionych uczuć poprzez formy dramatyczne, za pomocą słowa, czy obrazu..

Działania na rzecz rozwoju ruchu samopomocowego

Utworzenie przy Stowarzyszeniu „ALWERNIA – Franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny” grupy wsparcia dla rodziców dzieci i młodzieży przejawiającej zachowania ryzykowne

 

Spotkania grupy będą odbywały się raz w miesiącu, także po zakończeniu realizacji projektu. Grupa będzie miała charakter pół otwarty. Będą należeli do niej rodzice biorący udział w projekcie, a także inni, zgłaszający się na bieżąco w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu.

 

Prowadzący:

Artur Jarmuła – psychoterapeuta, socjoterapeuta, pedagog. Doświadczenie psychoterapeutyczne zdobywał w czasie licznych szkoleń w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym pod kierunkiem doktora Piotra Drozdowskiego. Zajmuje się psychoterapią osób dorosłych i młodzieży. Prowadzi terapię indywidualną, grupową oraz terapię rodziny. Swoją pracę superwizuje w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.

Małgorzata Jarmuła – Psycholog, psychoterapeuta, terapeuta uzależnień. Doświadczenie w pracy klinicznej uzyskała dzięki udziałowi w licznych szkoleniach i kursach psychoterapeutycznych m. in.: w Polskim Instytucie Zdrowia w Warszawie, Instytucie Psychoterapii Krótkoterminowej w Krakowie oraz Krakowskim Centrum Psychodynamicznym, gdzie obecnie uczestniczy w grupie superwizyjnej. Prowadzi terapię indywidualną i grupową osób dorosłych oraz terapię par.

Anna Suchodolska – psycholog, socjoterapeuta, uczestnik Studium Psychoterapii Psychodynamicznej prowadzonego przez Krakowskie Centrum Psychodynamiczne. Zajmuje się pracą indywidualną i grupową z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Justyna Dalentka – psycholog, uczestnik Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii przy Instytucie Psychologii Zdrowia. Absolwentka Podyplomowego Studium Profilaktyki i terapii Uzależnienia od Narkotyków oraz Studium Treningu Umiejętności Psychologicznych. Zajmuje się pomocą psychologiczną w obszarze psychoonkologii oraz współpracuje z młodzieżą gimnazjalną i osobami dorosłymi. Mężatka, jedno dziecko. Interesuje się ornitologią.

Małgorzata Gryglicka – Szczepaniak. Ukończyła pedagogikę, specjalność kulturalno – oświatowa oraz studia podyplomowe z zakresu public relations. Od 1991 roku pracownik Lubartowskiego Ośrodka Kultury. Prowadzi zajęcia recytatorskie, teatralne, ekspresji twórczej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Podopieczni wielokrotnie otrzymywali nagrody na różnorodnych konkursach recytatorskich i teatralnych.

Kontakt:

Alwernia – franciszkańskie Dzieło Promocji Młodzieży i Rodziny

tel: 883 424 495

e-mail: alwernia.rodzina@gmail.com

 

Poniżej opis projektu w wersji PDF:

Do pobrania:

“Porządki nieświadomości”

 

Partnerem projektu jest Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Gminy Ostrówek – „Wspólna Sprawa”.

Projekt finansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2010

LOK logo_al_small logo_FIO1d_maly